XXXI. TJEDAN KROZ GODINU – NEDJELJA
31. NKG (C) – TRIDESET I PRVA NEDJELJA KROZ GODINU
PROPOVIJEDI
Luka evanđelist u svome Evanđelju ima svoje omiljele i teme i riječi, omiljele ideje i prizore koje nam donosi u neprispodobivoj jednostavnosti ali i zornosti. Riječi su to poput siromah, carinik, malen, grješnik, pogotovo riječ ‘danas’, zatim odlučna Božja volja za čovjekovim spasenjem, gdje Bog ne preže ni pred čim da čovjeku ponudi konačni mir i spas. Tu su i riječi žurba, hitnja, prihvat, spas, spašavanje izgubljenih, radost. Sve ćemo to pronaći i u kratkoj zgodi sa Zakejem koja se odigrava u Jerihonu, kroz koji Gospodin mora proći na putu prema Jeruzalemu, gradu svojih nadanja i snova, sramote i proslave.
Zakej je carinik, štoviše, nadcarinik, i to veoma bogat. To bi se danas dalo usporediti s poreznikom koji uime države ubire poreze od ljudi. Rimska ga vlast postavila na to mjesto, a pritom se i sam dobrano obogatio. Malo caru, malo u vlastiti džep. Važno je bilo da se oduži carskom dvoru i njegovu namjesniku u Judeji, a za drugo nije važno što će se prelijevati na njegov osobni račun. Lihvar i kamatar. Kod ljudi i sunarodnjaka je omražen (inače ime Zakej jest umanjenica od imena Zaharija) jer se na njihovoj grbači obogatio; kao grješnik nema pristupa bogoslužju, javno je prokazan i otpisan. Stoga mu mnoštvo oko Isusa ne dopušta da se Isusu približi, gura ga u stranu, nema on pravo dodirnuti ili biti u blizini toga pravednika i čudotvorca.
Zakej bijaše veoma bogat. Dakle, to je i za Isusa malo teži i veći ‘komad’, ‘zalogaj’. Govorio je uporno kako će teško bogataši u kraljevstvo nebesko. Neposredno prije ove zgode imamo u Luke izvještaj o onome bogatom mladiću koji mu dolazi i želi steći život vječni (usp. 18,18sl.). Taj se nije mogao odlijepiti od svoga imutka, to ga priječi da se zaputi za Isusom, kao učenik. Isus mu već ovdje na zemlji nudi mogućnost savršena života i sreće, bezbrižnost, neopterećenost zemaljskim, ali na to ne bijaše spreman. Nije se mogao lišiti bogatstva. Svima nam je poznata izreka: „Kako mučno bogataši ulaze u kraljevstvo Božje! Jer, lakše je devi proći kroz iglene ušice, nego bogatašu unići u kraljevstvo Božje“ (18,25).
Na Zakeju se pak očituje da ono što je ljudima nemoguće nije i Bogu nemoguće. Njemu je sve moguće. Kad je vrijeme sazrelo, kad je došlo, onda nema toga što može zaustaviti Božji spasenjski plan. U cijeloj zgodi ima nešto žurno, hitno, nešto što se mora dogoditi, kad Luka veže rečenice s ‘i’.
Događaji se isprepliću, dramatika se povećava. Nešto se u Zakeju događa, odvijaju se čudni procesi. I to ga pokreće. Tražio je da vidi Isusa. Izvornik navodi upravo tu riječ: „Tražiti!“ To je samo odgovor na ono što se zbiva s Božje strane gdje Bog traži čovjeka i grješnika. To Zakejevo traženje samo je jeka onoga traženja s Božje strane. Odjeknulo je u njegovu srcu i ne može se smiriti. „Ako čovjek žudi za Bogom, onda daleko više žudi Bog za čovjekom“ – rekao je sv. Ivan od Križa.
Stoga Zakej trči naprijed, uspinje se na stablo, odakle izviruje, ‘kibicira’, nije ga stid postati u očima onih prolaznika i smiješan, biti kao dijete među granama. I unatoč velikomu mnoštvu Isus ga gore među granama i lišćem zamjećuje, vidi Isus pojedinca, vidi osobu i čovjeka u egzistencijalnoj nevolji, vidi onoga komu je istinski potreban, koji ima želju za Isusom. Stoga ga i zove njegovim imenom: „Zakeju! Siđi žurno! Danas moram biti gost u tvojoj kući!“
Isusovim činom dolazi Božji spas do svoga cilja. Zakej prihvaća ponuđeni kairos, pravi trenutak, prihvaća Isusa radostan u svoju kuću, i plod svega jest temeljito obraćenje koje je taj susret proizveo u njegovu srcu. Za Isusova rođenja anđeli navješćuju silnu radost. Radovati se trebaju i učenici jer su im imena zapisana u nebesima. Otac se silno obradovao kad mu se vratio sin iz tuđine, pripremio mu je veliku gozbu sa svirkom i pjesmom.
Za razliku od toga njegovi sumještani ostaju uskogrudni, oni su izvan sebe zbog toga što se navratio čovjeku grješniku. I upravo je to ključna točka cijele zgode koju Isus želi opetovano naglasiti. Isusovo poslanje ima tu svoj klimaks, vrhunac. On je došao potražiti i spasiti sve ono što bijaše izgubljeno. Onaj anđeoski navještaj kako se ‘danas’ rodio Spasitelj svijeta ozbiljuje se ‘danas’ u Zakejevu životu. ‘Danas je došao spas, odnosno Spasitelj ovoj kući!“ Danas se rodio Spasitelj i u njegovoj duši.
Dakle, u ovoj je zgodi zgusnuto cjelokupno Lukino Evanđelje, u nekoliko redaka imamo poruku koju je htio donijeti Isus cijelomu svijetu. Bezuvjetnost spasenja, ljubav prema čovjeku, prema grešniku, i čovjekov odgovor na Božju ponudu. Kako stoje stvari s nama i u našem životu?
Fra Tomislav Pervan