3011 – Tko je bio Andrija apostol?

Tko je bio Andrija apostol?

Apostol Andrija bio je jedan od dvanaest glavnih učenika Isusa Krista i brat Šimuna Petra . Andrija je bio prvi apostol kojeg je Isus pozvao i prvi apostol koji je tvrdio da je Isus bio Mesija.

Unatoč njegovoj naizgled važnoj ulozi ranog Kristovog sljedbenika, Andrija se spominje samo 12 puta u čitavom Novom zavjetu. On dolazi na scenu rano u evanđeljima, ali ima samo manju ulogu. Međutim, njegova uglednost u popisima učenika i nekoliko prizora koje vidimo o njemu sugeriraju da je on bio jedan od glavnih apostola – čak i ako on nije bio jedan od “stupova crkve” ( Petar , Jakov i Ivan ).

S obzirom na Andrijino pomanjkanje pojavljivanja u Novom zavjetu i najranijim kršćanskim spisima, nije iznenađujuće da su se pojavila brojna legendarna izvješća o njegovoj službi.

Evo što sve možemo o Andriji naučiti iz evanđelja, njegovoj ulozi u Svetom pismu, kako je umro (prema tradiciji) i sumnjive spise koji su nastali o njemu u ranoj crkvi.

Za početak, evo nekoliko brzih činjenica o apostolu Andriji.

Činjenice o Andriji apostolu
Iz nekoliko odlomaka u kojima se pojavljuje možemo iznijeti nekoliko opažanja o tome tko je Andrija. Evo osnova.

“Muževan”
Andrija je Andreas na grčkom jeziku, a dolazi od  riječi aner ili andros , što znači “čovjek.” Ime se odnosi na andreia , što znači “hrabrost”, a najčešće se definira kao “muško”. 

Zanimljivo je da je ime Andrew grčko, iako je njegova obitelj židovska, a ime njegovog brata aramejsko (Simon). Budući da se Andriji nikad ne daje drugo ime, to vjerojatno znači da je njegova obitelj barem bila otvorena za ne-židovske kulture.

Brat Šimuna Petra
Možda je Andrijino najznačajnije obilježje to što je on brat Šimuna Petra. Svako od evanđelja naziva ga Petrovim bratom, ali Petar se nikad ne zove Andrijin brat. To, plus činjenica da je Petar uvijek na popisu pred njim, ukazuje da je Andrija bio ili mlađi ili samo manje važan.

Dva popisa učenika ( Djela 1:13 i Marko 3: 16-19 ) navode Andriju nakon Petra, Jakova i Ivana. S obzirom na njegov odnos s Petrom, čini se vjerojatnijim da pisci (Ivan, Marko i Luka ) učenike spominju na temelju njihove važnosti.

Kao Petrov brat, Andrija je bio i Ivanov sin ( Ivan 1,42 ) ili Jonin ( Matej 16,17 ), čovjek o kojem gotovo ništa ne znamo.

Ribar
Poput svog brata Šimuna Petra i nekolicine drugih učenika, i Andrija je bio ribar. U Mateju 4: 18–20 i Marku 1: 16–20 , Isus se prvi put susreće s Andrijom, kada s Petrom lovi u blizini obale Galilejskog mora.

Luka 5: 1–11 daje sličan prikaz, ali zapravo ne navodi Andriju kao ribara. To, međutim, dodaje da su Jakov i Ivan(također braća) bili Petrovi partneri. Iz Lukine pripovijesti čini se da je Petar imao važniju ulogu u poslu od Andrije (Luka tvrdi da Isus ulazi u čamac koji pripada Petru, a drugi vjerojatno pripada Jakovu i Ivanu). Ovo bi moglo poduprijeti ideju da je Andrij mlađi brat Petra.

U sva tri izvještaja, Isus ribarima govori o nekoj varijaciji: “Dođite, slijedite me, i ja ću vas učiniti ribarima ljudi” Svi bacaju mreže i slijede Isusa.

Zanimljivo je da nam Ivanovo evanđelje kaže da je nakon uskrsnuća Šimun Petar otišao u ribolov s nekoliko drugih učenika – ali Andrija se nikad ne spominje:

Bijahu zajedno Šimun Petar, Toma zvani Blizanac, Natanael iz Kane Galilejske, zatim Zebedejevi i još druga dva njegova učenika. 3Kaže im Šimun Petar: »Idem ribariti.« Rekoše: »Idemo i mi s tobom.« Izađoše i uđoše u lađu, ali te noći ne uloviše ništa. ”- Ivan 21: 2–3

Teško je zamisliti da Andrija ne bi bio tamo. On i Petar zajedno su pecali, njihovi partneri (Jakov i Ivan) bili su tamo, pa čak i Toma, Nathanael i još jedan učenik. Ali ako je Andrija jednostavno jedan od “dvojice drugih učenika” ovdje, to bi moglo ukazivati ​​da Andrija nije osobito važan učenik – barem ne u Ivanovom sjećanju – jer ga uopće nije vrijedno spominjati po imenu.

Učenik Ivana Krstitelja
Za razliku od sinoptičkih evanđelja (Matej, Marko i Luka), Evanđelje po Ivanu daje drugačiji prikaz kako je Isus nazvao Andriju. A to je, možda, Andrijin najvažniji trenutak u Bibliji.

Ivan Krstitelj svima kaže da je Isus “Jaganjac Božji koji oduzima grijehe svijeta” ( Ivan 1,29 ) i da je “Jedinorođenac od Oca ” ( Ivan 1,14 ).

“ Sutradan je Ivan opet bio tamo s dvojicom svojih učenika. Kad je vidio Isusa kako prolazi, rekao je: “Gle, Jaganjca Božjeg!”

Kada su ga dvojica učenika čula kako to govori, slijedili su Isusa. Okrećući se oko sebe, Isus ih je vidio kako slijede i upitao: „Što želite?“

Rekli su: „Rabbi“ (što znači „Učitelj“), „gdje stanuješ?“

„Dođite“, odgovorio je, „i vidjet ćete “

 Pođoše dakle i vidješe gdje stanuje i ostadoše kod njega onaj dan. Bila je otprilike deseta ura.

Andrija, brat Šimuna Petra, bio je jedan od dvojice koji su čuli što je Ivan rekao i koji su slijedili Isusa. Prvo što je Andrija učinio bilo je pronaći brata Šimuna i reći mu: „Pronašli smo Mesiju“ (to jest, Krista). I on ga je doveo do Isusa. ”-Ivan 1: 35–42

Ovdje se  govori o tome da je Andrija bio učenik Ivana Krstitelja, da je bio prvi apostol koji je Isusa nazvao Mesijom (premda je Petar za to zaslužan u Mateju 16 ) i da je on vodio Petra do Isusa.

Prvi zvani
Budući da Ivanovo evanđelje bilježi da je Andrija slijedio Isusa prije bilo kojeg drugog apostola (a drugi učenik nije imenovan), bizantska crkva Andreja je prozvala protokolom ili “prvim pozvanim “.

To je poprilično njegova najveća tvrdnja o slavi.

Misionar
Dok Novi zavjet ne bilježi mnogo Andrijinih osobnih službi, drugi izvještaji tvrde da je on donio evanđelje u razne zemlje. U povijesti Crkve , Euzebije Cezarejski tvrdi da je rekao da je Andrija poslan u Skitu (drevno područje u središnjoj Euroaziji). Mnogo kasnije  je dodao da je propovijedao u regijama koje okružuju Crno more. A drevni apokrifni tekst tvrdio je da je propovijedao u Aheji. Stoljećima je crkvena tradicija podržavala Andrijinu službu u mnogim od tih krajeva.

Ali čak i osim tradicije, neki učenjaci tvrde da Andrija u Svetom pismu predstavlja jednog od najranijih evanđelista. U New Dictionary Dictionary RE Nixon napominje da je „u Ivanu prikazan kao prvi domaći misionar ( Ivan 1,42 ) i prvi strani misionar ( Ivan 12: 21–22 )“.

Andrija u Bibliji
Andrija u Novom zavjetu dobiva vrlo malo pažnje. Osim vremena u kojima je on samo naveden među učenicima i odlomaka koji pripovijedaju kad je Isus prvi put pozvao učenike, postoje samo tri mjesta na kojima on igra značajniju ulogu. (A oni baš i nisu tako značajni.)

Isus nahrani 5.000 ljudi (Ivan 6)
Sva četiri evanđelja bilježe hranjenje 5000 ljudi . Ali samo Ivan posebno spominje Andrijinu ulogu. Isus govori učenicima da nađu hranu za gomilu, a evo i Andrijinog velikog trenutka:

Isus podigne oči i ugleda kako silan svijet dolazi k njemu pa upita Filipa: »Gdje da kupimo kruha da ovi blaguju?« To reče kušajući ga; jer znao je što će učiniti. Odgovori mu Filip: »Za dvjesta denara kruha ne bi bilo dosta da svaki nešto malo dobije.« Kaže mu jedan od njegovih učenika, Andrija, brat Šimuna Petra: »Ovdje je dječak koji ima pet ječmenih kruhova i dvije ribice! Ali što je to za tolike?«

Andrija je taj koji pronalazi dječaka s pet kruhova i dvije ribe. Ali Matej, Marko i Luka nisu smatrali da je to dovoljno važno da bi ga vrijedilo spomenuti ( Matej 14:17 ; Marko 6:38 i Luka 9:13 ).

Uništavanje hrama i znakovi posljednjih vremena (Marko 13)
U Marku 13 Isus napušta hram i govori svojim učenicima da će jednoga dana biti uništen: »Vidiš li ta veličanstvena zdanja? Ne, neće se ostaviti ni kamen na kamenu nerazvaljen.«”( Marko 13: 2 ). Kasnije na Maslinskoj gori sjedio je sučelice Hramu, upitaju ga nasamo Petar, Jakov, Ivan i Andrija: »Reci nam kada će to biti i na koji se znak sve to ima svršiti?«

Ovaj odlomak jedan je od glavnih argumenata da je Andrija bio jedan od istaknutijih apostola, jer su Petar, Jakov i Ivan vidjeli više Isusove službe nego itko drugi, i ovdje je Andrej upućen u poučavanje koje su dobili privatno.

Sva tri sinoptička evanđelja bilježe ovu pripovijest, ali samo Marko određuje koji su učenici bili tamo.

Isus predviđa njegovu smrt (Ivan 12: 20–36)
Nakon što Isus uđe u Jeruzalem, neposredno prije Pashe, neki Grci koji vjeruju u Boga prilaze Filipu i traže da vide Isusa. Filip odluči dovesti ih kod Andrije i neka odluči što mu je činiti:

A među onima koji su se došli klanjati na Blagdan bijahu i neki Grci. Oni pristupe Filipu iz Betsaide galilejske pa ga zamole: »Gospodine, htjeli bismo vidjeti Isusa. Filip ode i kaže to Andriji pa Andrija i Filip odu i kažu Isusu.« – Ivan 12: 20–22

Čini se da se Filip odstupio od Andrije, možda zato što je među apostolima imao više autoriteta, bio bliži Isusu ili mu je Filip jednostavno povjerovao da pozove. Bez obzira na razlog, ovo je još jedan kratki prikaz koji nam daje još jedan pogled na Andriju, a on se ne pojavljuje ni u jednom drugom evanđelju.

Kako je umro apostol Andrija?
Prema tradiciji, Andrija je bio mučen raspećem u grčkom gradu Patrasu oko 60. godine. Poput svog brata Petra, Andrija se navodno nije smatrao dostojnim umrijeti na isti način kao Isus, a tradicija tvrdi da je bio vezan – ne prikovan – za križ koji je visio u obliku slova X umjesto T.

Međutim, najranije podrijetlo ove pripovijetke koju danas možemo prepoznati potječe iz Andrijinih djela , apokrifnog teksta koji također uključuje brojne natprirodne priče o Andrijinom čudima koji nisu zabilježeni nigdje drugdje – uključujući tvrdnju da dva dana sveti Andrija visio na križu i neprestano propovijedao okupljenima, a trećeg dana je preminuo. 

Prema Andrijinim djelima , dok je visio ondje umirući, Andrija je pohvalio križ kao simbol Kristova lijepog otkupljenja:

Oj zdravo križu! Ti si posvećen Kristovim tijelom. Na tebi njegovi udovi blistaju poput dragulja! Dolazim k tebi. Primi me u radosti i pobjedi! O križu blagoslovljeni, takožarko ljubljeni, tako dugo željeni!”

Jedna legenda pripovijeda: Bilo je to 1098. godine. Saraceni su jednom zarobili kršćane u Antiohiji. Tamo im se u tamnici ukazao apostol Andrija. U ruci je držao koplje kojim je bio proboden Isusov bok. Andrija ih je uputio što da učine da se oslobode. Poslušali su ga i odnijeli neviđenu pobjedu. Od tada svetog Andriju časte ratnici kao svoga zaštitnika vojskovođe kao zaštitnika uspješne borbe.

Rana crkva s Andrejevim djelima gledala je s sumnjom, ali drugi zapisi govore kako tradicija podupire sličan prikaz njegove smrti.

U zapisu za Andriju, Foxeova knjiga mučenika kaže:

„Propovijedao je evanđelje mnogim azijskim narodima; ali po dolasku u Edesu odveden je i raspet na križ, čija su dva kraja bila fiksirana poprečno u zemlji. Otuda izvedenica termina križ sv. Andrije.”

Andrijina djela
Andrijina djela su apokrifni tekstovi iz drugog ili trećeg stoljeća koji tvrdi da bilježi službu Andrije apostola, koja se usredotočila na područje Aheje. Euzebije Cezarejski uvrstio ga je u popis lažnih izvještaja o apostolima koje su heretici redovito citirali. Napomenuo je da su to tekstovi “koje nikako ne  pripadaju nasljedstvu crkvenih pisaca ne smatra dostojnim spomena u svojim spisima”.

U šestom stoljeću, Gregory of Tours (biskup i povjesničar) izradio je revidiranu verziju Andrijinih djela , smatrajući da je njegova “pretjerana verbosnost” razlog što se smatra apokrifnim. Uskladio ga je s ortodoksnim učenjima i dodao malo tu i tamo.

Novozavjetni znanstvenik Dennis MacDonald sugerira da su Andrijina djela bila bestidni pokušaj „kristijanizacije“ Homerove Odiseje . U Biblijskom rječniku The Anchor Yale on vodi paralele između Andrije i Odiseje te Andrijinih djela i Odiseje :

“Nekad je bio ribar, doveo je Grke k Isusu, a samo njegovo ime odjekivalo je s grčkom riječi za hrabrost ( andreia ). Poput Odiseja, i Andrija plovi iz Ahee kako bi spasio Matiju iz Mirmidona. Mirmidoni se u Homeru pojavljuju kao saveznici Ahila, ali zamišljena etimologija kasnije je stvorila mit da je Zeus jednom pretvorio mrave (grčki myrmēkes ) u ljude, koji su zadržali svoje bivše, formalne osobine. Andrija se vraća u Ahaju kroz niz opasnih avantura i na kraju umire na rubu mora, vezan za svoj križ poput Odiseja na jarbolu. Apostol se tako vraća u svoj nebeski dom izvan strujanja, iskušenja i opasnosti ovog svijeta. Patras, mjesto pogubljenja, bio je najbliži veliki ahejski grad Itaci, otadžbinskom otoku Odiseja. Pored toga Andrijina  djela sadržavala su posjet mrežama, opasnosti na moru i kristijanizirane kolege Penelope i Telemaka, Odisejeve žene i sina. Prokonzul koji je naredio Andrejevo raspeće je Aegeates (“jedan iz Egeja”), lik nadahnut Odisejevim Nemezom, Posejdonom, čiji je homerski dom bio Egej. “

U svakom slučaju, Euzebije – koji je imao pristup gotovo svemu – nije mogao naći nijedan zapis o ranom crkvenom ocu, a da je spomenuo i ovu knjigu, a kamoli podržao Andrejev život i službu.

Ne samo brat Šimuna Petra
Andrija je vjerojatno bio poznat kao Šimonov brat od trenutka kada se rodio. A gotovo dva tisućljeća nakon njegove smrti, to je još uvijek najpoznatiji detalj o njemu. No, iako Andrija nije bio tako istaknut u Novom zavjetu kao Petar, on je još uvijek očito imao važnu ulogu u ranoj crkvi – toliko da su heretičari pokušali iskoristiti svoje ime i autoritet za napredovanje svojih učenja.

I dok mnogi kršćani pokušavaju izvući veće detalje o Andrijinoj osobnosti i karakteru iz oskudnih odlomaka koji ga spominju, možemo se uvjeriti u jednu stvar: mnogo prije nego što je Petar dao svoju monumentalnu izjavu da je Isus Mesija ( Matej 16: 16-20) ), njegov brat Andrija ga je pretekao ( Ivan 1,11 ).

%d blogeri kao ovaj: